KATALOGI, BROSZURY, INSTRUKCJE, KSIĄŻKI ...

... lub cokolwiek innego z WIELU KARTEK PAPIERU. Żeby uzyskać wycenę, na któryś z takich produktów należy podać, chociaż w przybliżeniu, kilka parametrów. Poniżej ich omówienie i wyjaśnienie. Jeżeli znacie te parametry i wiecie co chcecie, to od razu piszcie do nas e-maila.

formaty

Format, wymiar należy podać w opcji netto tzn. taki w jakim ma być wydrukowany gotowy produkt - po przycięciu. Najlepiej wybierać format standaryzowany określony w grupach A, B lub C np. A4 (297 x 210 mm). Pozwoli to uzyskać najlepszą cenę produktu ze względu na maksymalne wykorzystanie arkusza drukarskiego, który produkowany jest w konkretnych wymiarach. Wymiary z grupy A są najczęściej stosowane do druku akcydensów tj. właśnie ulotki, plakaty, pocztówki itp. Wymiary z grupy B są stosowane najczęściej do druku książek lub czasopism. Grupa C, to przede wszystkim formaty kopert, które dopasowane są do formatu A. I tak np. ulotkę w A4 pakujemy w koperty formatu C4.

sposób zadruku

I nie chodzi tu o wybór techniki drukarskiej tylko o określenie czy strony w naszym produkcie mają być zadrukowane z jednej czy z dwóch stron (czasami tak się zdarza w prezentacjach lub katalogach). Do określenia tego parametru w poligrafii używa się skrótów podobnych do działania matematycznego. Np. 4+0 - oznacza zadruk jednostronny z użyciem farb z zakresu CMYK-a, czyli czterema, podstawowymi kolorami. 4+4 oznacza zadruk dwustronny. 1+1 oznacza zadruk dwustronny jednym kolorem (najczęściej oznacza to kolor czarny, czyli druk czarno-biały). Jeżeli oprócz barw podstawowych chcemy zastosować kolor specjalny, dodatkowy (tzw. pantone), to możemy użyć określenia 4+5, 5+0, 5+5 itd.

rodzaj papieru

Żeby dostać wycenę należy też określić na czym chcemy wydrukować nasz produkt. W tym punkcie można oczywiście zdać się na sugestie drukarni, ale przynajmniej trzeba określić czy chcemy mieć to na papierze tzw. offsetowym, niepowlekanym, matowym jak np. papier ksero, gazetowy czy na tzw. kredzie czyli papierze powlekanym błyszczącym lub matowym stosowanym najczęściej do produktów eleganckich o większych wymaganiach jakościowych. Pozostaje jeszcze określenie sztywności, grubości kartek w środku i na okładkę, która określana jest w gramach/m2. W skrócie; 50-60 g/m2, to np. gazeta, 80-130 g/m2, to np. książki, katalogi, 150-250 g/m2, to katalogi, albumy o wysokich wymaganiach jakościowych, eleganckie i wreszcie 300-350 g/m2, to raczej papiery na okładki.

objętość

Oznacza ilość stron w publikacji. Trzeba zaznaczyć, że podajemy ilość stron, a NIE KARTEK. Zazwyczaj podaje się to w podziale na środki i okładkę np. 16+4 lub 16+2, co oznacza, że nasza broszura ma 16 stron środków i 4 lub 2 strony okładki (bo okładka może mieć zadrukowane wszystkie 4 strony lub tylko pierwszą i ostatnią). Objętość publikacji, oprócz rodzaju papieru, ma decydujący wpływ na sposób oprawy - o czym przy omawianiu rodzajów oprawy.

oprawy

Kartki możemy oprawiać (łączyć), na różne sposoby. Oprawy dzielimy na; zeszytowe (na zszywki) i klejone (grzbietowe) oraz na miękkie i twarde (dotyczy sztywności okładek). Do publikacji cienkich stosuje się oprawę zeszytową, a klejoną do tych, których grzbiet jest grubszy niż 5 mm, czyli w zależności od wybranego papieru, to ponad 60-80 stron. Do najbardziej prestiżowej no i najdroższej należy oprawa twarda szyto-klejona. Używana do albumów lub niektórych książek. Polega ona na podziale objętości publikacji na składki po kilkadziesiąt stron, które są zszywane nićmi (jak w zeszytowej), a następnie są sklejane w jeden blok. Blok ten jest oprawiany w (zazwyczaj) twarde okładki wykonane z tektury oklejanej zadrukowanym papierem.

Wykończenie

W przypadku książek wykończenie, zdobienie, zabezpieczenie dotyczy głównie okładki i robimy to za pomocą folii - różnych; matowych, błyszczących, soft touch. W praktyce foliowanie okładki jest standardem ponieważ wzmacnia okładkę szczególnie na grzbiecie i zagięciach. Oczywiście na okładce można zastosować również zdobienie lakierem wybiórczym, hot stampingiem czy tłoczeniem. W niektórych prestiżowych publikacjach (katalogi, albumy ...) różne zdobienia możemy zastosować też na stronach środków. Należy jednak pamiętać, że im więcej tego typu dodatków tym dużo wyższa cena produkcji.

kontakt z nami

poligraf

02-699 Warszawa, ul. Kłobucka, 23D

POLSKA

adres e-mail
telefon